vrouwen& mythes #KMSKA
24/10/24, KMSKA — In april 1926 publiceert het Oostendse tijdschrift La Flandre Littéraire een bundel literaire teksten van Ensor. Eén ervan is een variant op de beroemde questionnaire de Proust – een verdekte persoonlijkheidstest die populair was als gezelschapsspel. Ensor noemt het een interview, toen nog een nieuw genre, en probeert verrassend, grappig en gecultiveerd uit de hoek te komen. Zijn antwoorden verraden veel over zijn persoonlijke smaak, maatschappelijke visie en artistieke ambities, maar zijn ook niet vrij van ironie. Laat ons hopen dat dat niet de reden is dat hij opvallend veel vrouwen vermeldt in zijn antwoorden. Zo noemt hij als zijn favoriete proza-auteurs o.a. de schandaalauteur Colette en feministe George Sand. Ook als favoriete dichters en schilders kiest hij vrouwen, hoewel hij zich voordien wel eens boos maakte over ‘vrouwelijke amateurs die het niveau van de Oostendse tentoonstellingen bedreigen’ – maar een van hen is een verzamelaar van zijn werk, dus zo slecht kan het niet bedoeld zijn. Hoewel… tussen zijn heldinnen vinden we Mevrouw Potifar, Heloïse en Parysatis de Mannenvilster… dat stemt toch tot nadenken. Wat er ook van zij, het is een mooie aanleiding om vanavond voluit te focussen op vrouwen, muzikaal en visueel.
Op uitnodiging van curator Elise Caluwaerts mocht ik in het ksmka een avond aan elkaar praten met Antwerp Chamber Soloists & Jurgen De Bruyn en daarbij een hele rits boeiende vrouwelijke kunstenaars en componisten belichten. We hoorden en zagen werk van oa Kaija Saariaho, Shulamit Ran, Strozzi, Caccini, Wautier, Gentileschi, De Bruyckere, Dumas en vele anderen. Zalig ook om zo’n groot en enthousiast publiek te hebben! Wie de tekst graag nog eens naleest, kan me een berichtje sturen via de contactpagina.